Ytre Arna, Fredrikstad og turen hjem til Mo i Rana

Krabbefiske i Fredrikstad

Etter at båten var levert på Dolvik Båtbyggeri i Strusshamn, tok vi neste dag flyet ned til Fredrikstad for å besøke Rune og Birgitte. Morten og Laila kom også ned til Fredrikstad etter at vi hadde vært der nesten en uke. Det var bra for Jonas å få leke med Lukas og Sander Rio igjen. Det ble som vanlig mye latter, og god mat og drikke på Fredrikstad’s beste «hotell», og det å våkne opp til baconlukt er deilig, men ikke helt sunt for vekta 🙂 For uten å kose oss med mat og drikke og kortspill fikk vi tid til en «Harrytur» til Sverige og bading og krabbefisking på stranda. Vi var også innom Leketøysfabrikken i Sarpsborg, ett kjempestort lekeland der ungene koste seg hele dagen, mens vi voksne spilte kort. Skipperen var innom alle båtbutikkene, samt Biltema og Clas Ohlson i Fredrikstad, og endelig fikk vi kjøpt tre nye 140 Ah forbruksbatterier på Båtbua. De var på tilbud og passet perfekt i batterikassene vi har ombord 🙂 Det ble også handlet inn ny Webastoslange og en del annet som vi trenger å bytte ombord. Skipperen hadde nesten daglig kontakt med Dolvik mens vi var i Fredrikstad, og de ble en del plaget med å få ut den gamle akslingshylsa.

Jonas kjører båt med Thomas i Ytre Arna

Vi fikk nesten to koselige uker på Lisleby før de ringte fra Dolvik og sa at båten var ferdig. Da ble Volvoen fullastet med kjøkkenting, matvarer, batterier og båtutstyr og vi kjørte mot Bergen. På grunn av opprydningsarbeider etter brann i en tunnel på E16 var den stengt og vi kjørte riksvei 7, opp Hallingdal og over Hardangervidda. En nydelig tur, med fint vær og ett spektakulært landskap. Vi var fremme hos Regina og Thomas i Ytre Arna i tolvtiden på kvelden. Her hadde vi flere koselige dager sammen med Regina, Thomas og ungene. Siv var i tillegg innom IKEA på Åsane to ganger så butikkgåing ble det her også 🙂 Tirsdag ettermiddag kom Rolf Johan nedover for å seile med oss fra Bergen til Trondheim.

Rolf Johan

Mens vi var i Fredrikstad fikk vi en gledelig tekstmelding fra Bård på Pliosaurus som fortalte at de skulle reise hjem til Malvik en måneds tid, og lurte på om vi hadde tid å seile innom. Det måtte vi selvsagt prøve å få til. Jeg avtalte med Bård at jeg kunne kjøre Volvoen fra Bergen til Malvik og parkere Volvoen hos dem, og så skulle Rolf Johan kjøre den videre til Mo i Rana. Vi hadde bra vær opp til Trondheim, og seilte i ett fra Ytre Arna til det nydelige nedlagte fiskeværet Grip, utenfor Kristiansund.

Rolf Johan, Bjørn Arne og Jonas på Grip

Etter å ha kikket oss rundt på Grip i finværet, la vi av gårde igjen og ankom Brekstad sent på kvelden. Neste dag bunkret vi diesel og la kursen mot Trondheim og Skansen Marina. Her ble vi plukket opp av Bård og svogeren. Heldige var vi da Thor Alexander feiret 8 årsdagen sin, og vi fikk være med på feiringa 🙂 Det var stor gjensynsglede blant guttene, og vi hadde 4 fine dager der. Det blir nok lengre tid denne gangen før vi sees igjen, da de flyr i slutten av september tilbake til Colombia, for så å fortsette seilturen gjennom Panamakanalen og ut i Stillehavet… Vi er nok litt misunnelige 🙂

Bård og Lerma

Torsdag natt på flo sjø la vi ut fra Trondheim, vi fylte diesel på Rørvik og tok ikke kveld før natt til lørdag kl 2. Da var vi kommet til Brønnøysund. Etter en god natts søvn våknet vi opp til nydelig sommervær og barnetriatlon i Brønnøysund sentrum. Etter en tur på land, la vi avgårde på siste etappe på vår langtur, hjem til Mo i Rana. Siste overnatting ble i hjemmehavnen vår, på Nesna. Vi ankom Mo den 25/8, kl. 14.55 i ett nydelig vær. På brygga sto familien og tok imot oss. De 15 fantastiske månedene våre på sjøen er over, og vi gleder oss til å komme hjem, men har nok litt vemod sittende i kroppen også. Idet kjent landskap passerer etterhvert som vi beveger oss hjemover tenker en at Norge er et vakkert land med sine høye fjell og flotte daler og viker …

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Jonas, Siv og Bjørn Arne

S/Y Hakuna Matata

Categories: Uncategorized

Caledonian canalen og gjensyn med Norge..

Sea-locken inn til Corpach Basin

Vi ankom Corpach, innløpet til Caledoniakanalen utpå ettermiddagen. Det var fjære sjø, så vi måtte legge oss for anker i bukta og vente til neste dag før vi kunne komme gjennom den første slusa, som kalles Sea-lock. Operationtime for kanalen på sommeren er 08-18, syv dager, men sea-locken opereres kun 4 timer før og etter full flo. Vel oppe i Corpach Basin la vi oss for å vente på å komme gjennom den første svingbrua og inn i de første 8 slusene som kalles Neptune’s Staircase. Her var vi innom kanalkontoret og betalte. Betalingen er regnet ut fra størrelsen på båten, og vi betalte 223 £ (ca. 2050 NOK) for en 8 dagers transfer, og da var det inkludert en natt i marinaen i Inverness. De skotske kanalene har en vedlig fin hjemmeside, med mye info og også en priskalkulator som viser hva det koster med din båt.    http://www.scottishcanals.co.uk/our-canals/caledonian-canal/boating   Vi får også en fin Skipper’s Guide som forteller alt om kanalen. Det var ganske turbulent og spennende i slusene når de slapp vannet inn og vi ble løftet opp. Det er en fordel å ligge langt bak i slusa når man løftes opp.

Kaledoniakanalen

Det var ett fantastisk vær, og første stopp ble i Laggan, helt øst i Loch Lochy. Her lå vi til en flytebrygge. Laggan ligger ved en campingplass, har flytende bar og det var mye turfolk i området. Det er en merkelig opplevelse å gå igjennom kanalen for det er som å være på fjelltur med seilbåt 🙂 Neste dag var været like strålende og vi gikk til Fort Augustus på vestsiden av Loch Ness. Dette er den største «byen» på turen og her ligger 5 sluser for å komme ned i Loch Ness. Vi ruslet en lang tur i dette området, som vi synes var veldig fint, og det er flere butikker, hoteller og spiseplasser her. Her la vi oss på brygga rett utenfor slusene, som hadde vann, men ikke strøm.

Fort Augustus, Loch Ness

Dag 3 i kanalen ble like fin som de to foregående. Vi hadde litt motvind over Loch Ness (7-8 m/s), men sol fra klar himmel. Sjøormen Nessie så vi ingenting til, men naturen og ruinene av Urquhart Castle er fint. Vi var fremme i marinaen i Inverness tidlig på ettermidagen. Inverness er en storby, og her bunkret vi for overfarten til Norge. Etter to døgn i marinaen og sjekk av værmelding gikk vi ut av Sea-locken litt over 10 om morgen (20/7). Da flødde det ennå, og vi hadde mellom 3-5 knop motstøm, og 6-7 m/s vind midt imot når vi gikk ut bukta fra Inverness. Motstrømmen ga seg etter hvert, men vinden økte på og lå jevnt på 9-10 m/s når vi kom ut av bukta. Det ble motorseiling og vi la kursen så mye nordover vi kunne for å få vind i storseilet. Vi vurderte å gå inn til Wick, men sent på kvelden dreide vinden slik at vi fikk seilevind og vi bestemte oss for å gå mot Bergen og Norge.

Blikk hav på tur mot Bergen

Andre døgn var vinden ok, men presset oss litt langt nord, og vi var bare 50-60 nm sør for Shetland før vinden dreide såpass at vi kunne legge kursen mot Bergen. Den andre natta roet vinden seg og vi ble møtt av tåke, tjukk som graut, men på morgenkvisten da vi kom til Osebergplattformene lettet tåka, skyene forsvant og det ble omtrent vindstille. Vi fikk en nydelig varm dag med motorkjøring den siste biten mot Norge, og vi ble begge  litt rørt da vi så land, litt nord for Bergen. Vi kom inn nord for øya One, og inne mellom fjordene møtte vi mange båter som var ute  og koste seg i det flotte sommerværet. Var fremme i Ytre Arna rundt 22.00, og ble møtt av Siv’s søskenbarn, Thomas som geleidet oss med egen båt til marinaen. I Bergen skal båten opp for å skifte akslingshylse og rorlager på Dolvik Båtbyggeri på Askøy, mens vi besøker familie i Bergen og Fredrikstad.

Det var godt å være fremme i deilige NORGE etter over 14 måneder i utlendighet!!!!

(NB!! Vi har endelig oppdatert kartlinken 🙂 )

CALEDONIAN CANAL INFORMASJON
Lengde av naturlige innsjøer: 38 miles (61.16Km)
Lengde av menneskeskapt kanal: 22 miles (35,4 km)
Total lengde på kanalen: 60 miles (96,56 km) (50 nm)
Antall sluser: 29
Antall Bridges: 10
Maksimumsmål båt; Lengde 45.72 m (150ft), bredde 10,67 m (35ft), dybde 4.1m (13.5ft). Maksimal mastehøyde i kanalen er 35m (115ft) over vannlinjen.
Kanalen opererer på en sesongmessig basis som følger:
Vinter: Mandag til fredag ​​0900 – 1600 Vår & Høst: 7 dager 0830-1730 Sommer: 7 dager 0800-1800

Denne bildekrusellen krever javaskript.